У цих «Підсумках тижня» проілюстровані висновки щодо ситуації на сході України, в економіці України, щодо впровадження реформ в Україні, міжнародної підтримки України.

Ситуація на сході України
Впровадження реформ в Україні
Економіка України
Міжнародна підтримка України

http://www.ua-ru.info/

http://www.ua-ru.info/

Ситуація на сході України: загроза комплексному підходу

Місія ОБСЄ заявляє про порушення «режиму тиші» обома сторонами, а також постійні рухи озброєнь. Організація констатує факти, однак не наважується робити висновки.

Тим часом ДНР та ЛНР за підтримки Росії продовжують нарощувати свої угрупування. РФ не збирається припиняти свою агресію та продовжує нарощувати озброєння вздовж кордону з Україною. Щоб компенсувати брак людських ресурсів внаслідоквисокого рівня дезертирствау ЛНР та ДНР Росії доведеться залучити значну кількість військових РФ.Логічно, що ПАРЄ переважною більшістю голосів ухвалила резолюцію в тексті якої з’явилося визнання того, що конфлікт в Україні насправді є російською агресією, а щодо Криму впроваджено термін «окупований». Врегулювання конфлікту стане можливим тільки тоді, коли сторонні сили припинять своє втручання. Поки сторони цього не доб’ються, притаманна конкурентному втручанню стратегічна дилема буде і далі розпалювати полум’я війни. Експансіоністський зовнішньополітичний курс РФ продовжує створювати пряму загрозу миру та стабільності Європи та дозволяє Росії далі нівелювати чинні норми міжнародного права.

Переговори в Парижі у «Норманському форматі» та зустрічі контактних груп у Мінську традиційно завершилась результатом: далі буде. Цілком очевидно, що Росія продовжує виснажувати сторони безрезультативними переговорами та відволікати увагу Заходу.

Хоча західні партнери визнають провал Мінських домовленостей, за словами Д. Маккейна, відповідають на це «порожньою риторикою». Подальше затягування переговорного процесу може поставити Україну перед вибором – або йти на поступки агресору, або шукати альтернативу Мінським домовленостям. Тому дуже тривожними виглядають ідеї переконати українську владу виконати «пізні» пункти мінської угоди, зокрема щодо надання спецстатусу Донбасу, не чекаючи, поки РФ та підконтрольні Росії бойовики зроблять свою частину. Це нівелює комплексний підхід до виконання Мінська-2. Це попри те, що не дотримується перемир’я, не відведена техніка і нема реакції на знищення Широкіно, Дебальцево, Углегорська. Мінські угоди – це комплекс, і наразі жоден пункт не виконується.

Статистика: загиблих військовослужбовців – 2, поранених – 40, обстрілів – 431.

Впровадження реформ в Україні:побоювання щодо результатів

Європейська бізнес-асоціація вважає, що в Україні досі не почалися системні і глибокі реформи. Мова йде про ефективну боротьбу з корупцією, системні зміни якості державного управління, вирішення проблем бізнесу, ліквідацію обтяжливої процедури узгодження документів, боротьбу з контрабандою. Стає все більш очевидним, що зміни поки що є лише точковими.Україна має побороти корупцію і бідність, а також позбутися олігархів – саме ці три умови на думку європейців є найголовнішими.Тому представники міжнародних донорів в Україні затвердили запровадження інструменту моніторингу 18 пріоритетних реформ.

Варто відзначити перші результати реформ в МВС: 1) створено Національну гвардію та добровольчі батальйони міліції. Це – десятки тисяч патріотів зі зброєю в руках;2) демонтуються структури як УБОЗ, УБЕЗ, МРЕВ, ДАІ, підрозділи особливого призначення. Це демонструє, що ведеться боротьба з організованими злочинними схемами в МВС; 3) зміна ситуації з безкарністю силоків. Арештовуються, звільняються з роботи, притягуються до відповідальності заступники міністрів, керівники державних служб та департаментів, начальники обласних управлінь; 4) система стає більш відкритою (реакція на звернення); 5) вже влітку цього року на вулиці Києва та Одеси вийдуть нові інспектори патрульної служби. Це – молоді люди відібрані та навчені відповідно до кращих світових методик і технологій.

Щодо конституційної реформи, то наразі проводиться робота над удосконаленням положень Основного Закону.Конституційна комісія схвалила проект змін до Конституції щодо децентралізації. Одним з головних підсумків засідання Національної ради реформ стало те, що реформа децентралізації повинна бути терміново узгоджена із реформою охорони здоров’я. Перший важливий крок вже зроблено – внесено зміни до Бюджетного кодексу. Поруч з цим П. Порошенко візначив, що не буде дозволено «жодної федералізації». Конституційна комісія має намір закріпити в перехідних положеннях зміненої Конституції дію закону про особливий режим місцевого самоврядування в деяких районах Донецької і Луганської областей. На розгляд депутатів буде винесено також питання судової реформи (з урахуванням рекомендацій Ради Європи, Венеціанської комісії) та депутатської та суддівської недоторканності.

Економіка України: в заручниках грошей

А. Яценюк запропонував запросити іноземні компанії до управління найбільш корумпованими митницями України. Прийнято рішення передати Державну фіскальну службу в підпорядкування Міністерству фінансів і дав ДФС три місяці, щоб реально змінити культуру сплати податків і зборів, а також провести повну кадрову ротацію.У квітні Мінфін створив робочу групу з вироблення податкової реформи і реформи ДФС. Нові пропозиції можуть прискорити процес зменшення корупції та збільшення бюджетних надходжень.

Комітет кредиторів застерігає уряд України. Критерії реструктуризації боргу, запропоновані МВФ, Україна трактує як списання. Такий підхід відкладе вихід України на ринок капіталів, підвищить вартість запозичень і підвищить залежність країни від офіційного фінансування. У цьому контексті списання боргу не додасть економічної стабілізації Україні. За оцінками МВФ, Україні потрібно позичити близько 7 млрд дол. у 2017-2020 рр. Комітет кредиторів вважає: «Списання боргу чи дефолт зробить зовнішнє фінансування неможливим».

МВФ видав Україні три критерії розв’язання боргової проблеми – економія за борговими виплатами, зниження рівня держборгу до 71% ВВП і зниження залежності від зовнішнього фінансування. Кредитори не згодні з тим, що ці критерії є правильною основою для вирішення ситуації в борговій сфері, обумовленої в першу чергу девальвацією національної валюти. При цьому Комітет підтримує необхідність збереження достатнього обсягу держрезервів НБУ.

Goldman Sachs вважає, що наступного місяця Україна не зможе здійснити платіж за кредитом і оголосить дефолт. Н. Яресько підтвердила ймовірність дефолту, стверджуючи, що «Україна може оголосити мораторій». Мінфін висловив жаль з приводу того, що протягом останніх трьох місяців члени спеціального комітету кредиторів послідовно відмовлялися розпочати прямі переговори з Україною. Україна не здатна погасити борг самостійно, не отримавши допомоги Заходу, а побоюванням є те, що позиція МВФ є поступкою для Москви.

Д. Медведєв підписав постанову про постачання в III кварталігазу в Україну за ціною 247,18 доларів США за 1 тис. куб. м. Кремль ясно дав знати, що не збирається випускати Україну з своїх обіймів. В. Путін доручив провести з Україною переговори про продовження транзиту російського газу. «Газпром» не влаштовують умови транзиту російського газу.

Статистика: заборгованість із зарплат: 1,8 млрд. грн.; в Україні залишилось 128 банків.

Очікувана міжнародна фінансова підтримка: Міжнародна корпорація – 100 млн., Канада – 12 млн.$ на підтримку демократії; можливий продаж ОВДП – 140 млн. $

Міжнародна підтримка України:резолюції та санкції

Надважливим елементом підтримки України є позиція міжнародних організацій. Резолюція ПАРЄ, що визнала факт агресії Росії на сході України та окупацію Криму, має лише рекомендаційний характер, але є елементом посилення тиску на РФ. ПАРЄ також подовжила на рік санкції проти російської делегації при цьому не анульовуючи її повноваження. ПАРЄ висловлює жаль у зв’язку з очевидною відсутністю прогресу у виконанні Росією вимог ПАРЄ.

Економічні санкції суттєво впливають на Росію. Проте вони не мають негайного впливу на зовнішню політику країни, бо вона є достатньо сильною для того, щоб продовжувати курс, який обрав Путін. Та позиція «не провокувати Росію» абсолютно безперспективний варіант для міжнародного співтовариства. Це дає Путіну сигнал стосовно подальшого втілення плану.

Т. Кузман відзначає, що досить важко відокремити вплив санкцій і падіння світових цін на нафту на російську економіку. Поки що російська економіка продемонструвала набагато більшу чутливість до падіння цін на нафту, аніж до санкцій.Незважаючи на це, застосовані санкції ослабили російську економіку і зробили її більш уразливою до стрибків цін на нафту.

Російська агресія і окупація Донбасу та Криму мають постійно і гостро засуджуватись.Особливо в контексті спроб Росії легітимузувати це, до прикладу, у відповіді Генпрокуратури РФ щодо ніби-то незаконної передачі Криму від СРСР для України у 1954 р.

При підготовці аналітичних висновків використовувались матеріали з ресурсів: офіційні сайти державних органів України (сайти Президента, РНБО, МЗС, Уряду), «Українська правда», «Інформаційний спротив», УНІАН, ТСН, «Кореспондент», «Український тиждень».